Min twitter

Tuesday, September 22, 2020

"Revolutions are messy. People get left behind."

Som jag skrev om i den här bloggen för några veckor sedan pågår det för tillfället en hård debatt inom den feministiska rörelsen. Stridslinjer dras upp i sanden. Vi positionerar oss på olika sidor om den. Utifrån sett skulle man kunna tro att hela striden handlar om transpersoners inkludering eller icke inkludering i den feministiska kampen - en inkludering som ses som självklar för många feminister och förödande för andra.

Men debatten handlar lika mycket om en av de mest snåriga och samtidigt grundläggande frågorna inom den feministiska rörelsen: Hur ser feminismen på kön? Vad betyder det egentligen att "vara kvinna?"

Inom andra politiska rörelser kanske debatt mot yttre, politiska motståndare ses som den viktigaste delen för att bygga sin rörelse, men så fungerar inte feminismen. För oss är den interna feministiska debatten betydligt mycket viktigare. Det är inte speciellt konstigt. Vilka politiska motståndare skulle feminismen utvecklas som rörelse av att debattera? Antifeminister? Vars argument inte förändrats nämnvärt sedan rösträttsdebatten. Hur utvecklande skulle det liksom vara för den feministiska rörelsen att debattera mot hundra år gamla argument om vad som är manligt och kvinnligt och att jämställdhet är väl behjärtansvärt men den får inte gå för låååångt?

Jag säger inte att det är oviktigt att debattera mot antifeminister när dessa är ute och argumenterar mot abort eller påstår att de flesta våldtäktsanklagelser är falska eller ojar sig över kvinnliga poliser, men särskilt utvecklande är det knappast.

För den feministiska rörelsen är den viktigaste debatten den mellan olika feministiska strömningar och åsikter, inte mellan "feminismen" och "antifeminismen."

Detta är anledningen att jag så ofta skriver om den internfeministiska debatten snarare än om feminismens politiska motståndare. En del tycker det är "osysterligt" att skriva om den eftersom det innebär att man "kritisera andra kvinnor" och att det "splittrar kampen." Men jag håller inte alls med. Jag tror att det är inom den feministiska rörelsen som diskussionen om hur vi kan och bör förändra samhället sker, och det sker genom att skiljelinjerna lyfts fram och debatteras. Inte genom någon sorts låtsad feministisk "enighet".

Senast att gå in i den pågående interna feministiska debatten var sajten Gardet. Den feministiska opinionssajten som startade våren 2019 och några månader senare lades på is. Idag har den startats upp igen med nya skribenter och med underrubriken "radikalfeminism".

Den första artikeln på nylanserade sajten argumenterar för att människan är ett däggdjur som inte kan byta kön, att kön inte är en "känsla" och att det som kallas transfobi snarare handlar om att vara påläst på vad vetenskapen säger. Jag delar inte skribentens åsikter om det men låt oss gå vidare. Framför allt lyfter artikeln fram vad den menar är två "problem" med att människor själva kan bestämma vilket kön de har; 1, statistik och hur man ska kunna mäta kvinnors erfarenheter av förtryck om transkvinnor ingår, och 2, könsseparatistiska rum som exempelvis offentliga toaletter, omklädningsrum, FB-grupper, osv.

Gardet ställer frågan: "Var ska en transkvinna byta om som transitionerade för 20 år sedan och har en kvinnas kropp till det yttre? Gör det någon skillnad för kvinnor om nämnda transkvinna använder damernas eller om en transkvinna med skägg, basröst och penis gör det?" och tillägger "För det är inte oproblematiskt att män, oavsett vad de känner och kallar sig, har rätt till de rum där kvinnor är extra utsatta."

Som någon som har följt debatten noggrant finner jag just detta extremt intressant. Låt mig förklara varför.

Det brukar kallas för "bathroom panic". Fenomenet att i debatter om kvinnors och hbtq-personers rättigheter påstå att dessa rättigheter kommer leda till att offentliga toaletter och omklädningsrum "tas över" av "perversa och farliga personer". Ett sorts skrämselargument som under decennier använts för att flytta fokus i debatten och försöka utmåla dessa gruppers rättigheter som ett hot. Fenomenet är alltså så vanligt att det har ett eget namn.

På 70-talet när striden gick i USA om Equal Rights Amendment - ett tillägg till den amerikanska konstitutionen som skulle garantera lika rättigheter oavsett könstillhörighet - påstod motståndarsidan med välkände antifeministen Phyllis Schlafly att ERA skulle innebära att alla offentliga toaletter och ombytesrum blev könsneutrala och befolkade av våldtäktsmän och pedofiler. 

ERA blev aldrig verklighet och är fortfarande inte ratificerat. 

Senast november 2015 föll Houstons Equal Rights Ordinance - som skulle ha förbjudit diskriminering på grund av etnicitet, ålder, funktionsvariation och 11 andra kategorier - efter en motkampanj som påstod att det skulle leda till att män "utklädda till kvinnor" skulle ta över alla damtoaletter. Att antal transpersoner som begår överfall på toaletter inte visar något samband med införandet av den typen av rättigheter, eller att transpersoner är mer utsatta än cis-personer på just offentliga toaletter, tycks inte spela någon roll när skrämselpropagandan rullar igång.

Det är förstås lätt att koppla ihop denna "bathroom panic" som sker i samband med debatter om hbtq-personers rättigheter till en konservativ rädsla för att traditionella könsroller ska brytas upp, men var passar i så fall feministerna med samma argument in? De delar knappast synen på traditionella könsroller med ultrakonservativa republikaner. Så kopplingen måste vara en annan.

Det andra mysteriet med denna feministiska synen på kön är hur ofta det påpekas att det är skillnad på transkvinnor som verkligen ser ut som kvinnor och transkvinnor som fortfarande har kvar vissa manliga yttre attribut, exempelvis en penis.

För oavsett hur många olika åsikter och strömningar som finns inom den feministiska rörelsen så måste väl ändå kvinnors rätt att bestämma över sina egna kroppar räknas som en av feminismens okränkbara grundstenar? Om feminismen börjar bestämma människors kön efter hur mycket/lite de opererat sin kropp så börjar gränsen för vad som alls kan räknas som feminism bli väldigt luddig, i alla fall för mig.

Jag vet inte om det är skrämmande eller betryggande att feminismen efter alla dessa år fortfarande brottas med frågan om vad det innebär att vara kvinna. Att vi inte ens kan enas om vilka faror som lurar bortom könsdebatten: Är det statistikproblem eller farliga toaletter som är det största hotet? Eller är det i själva verket den röda tråd som går från konservativa ERA-motståndare till dagens feministiska debatt om transpersoner som är det vi faktiskt bör oroa oss för?

5 comments:

AH said...

Är visserligen statistiker men känner mig inte helt insatt i den statistik som tas upp i Gardet. En generell kommentar har jag dock och det är att all statistik vi för över befolkningen har brister. Även om vi statistiker självklart strävar efter att rätta till dessa brister, finns det tillfällen där det inte finns något sätt som är helt korrekt (gränsdragningsproblematik) eller där det skulle gå att rätta till bristerna men kostnaderna är allt för stora i jämförelse med det eventuella fel som finns i statistiken. I dessa fall är det av vikt att kunna ge en skattning på storleken av det eventuella felet. Vad gäller transpersoners påverkan på den könsuppdelade statistiken så hade enligt Socialstyrelsen 0,06 procent av Sveriges befolkningen någon könsdysforidiagnos fram till och med 2018:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2020-2-6600.pdf

Transpersoner har således en ytterst marginell inverkan på den könsuppdelade statistiken idag och även med ett relativt stort mörkertal så ser jag inte hur det skulle innebära något större problem med den statistik som Gardet nämner i framtiden. Vill dock åter igen påpeka att jag inte är expert på den statistiken, så ta det jag skriver med en nypa salt.

Det problem som jag möjligtvis skulle se vad gäller transpersoner och statistik är om vi skulle vilja införa ett tredje kön. Detta eftersom vårt personnummersystem bygger på att vi har två kön och personnummer har stor betydelse för den statistik vi för i Sverige. Jag är dock alldeles för dåligt insatt i transfrågan för att veta om det överhuvudtaget är på tapeten att göra det. Att byta juridiskt kön har jag däremot förstått att det redan sker idag (även om det är en krävande process), så där bör ju ett system redan finnas på plats.

Annars intressant hur Gardet anser att vara väldigt konservativ är samma sak som att vara radikal. Tycker för övrigt att Gardet måste sluta använda Handmaid’s Tale-referenser om de ska fortsätta med sin transfobi. Det borde vara uppenbart för vem som helst att transpersoner skulle klassats som könsförrädare i Gilead och dödats. Efter Margareta Atwood rätt tydligt ställningstagande i transfrågan i somras borde det vara ännu mer uppenbart:

https://twitter.com/MargaretAtwood/status/1280262917506641922

(intressant annars med folk som skulle förklara för Atwood vad hennes roman egentligen handlar om)

Ola Berg said...

Jag håller visserligen med dig i sak, men tycker samtidigt inte att den radikalfeministiska synen på kön är så värst mystisk.

Om jag fattat det rätt: kön kan ses som en politisk kategori. Hur du själv könar dig är en sak, det politiskt intressanta (enligt detta sätt att se) är hur OMGIVNINGEN könar dig.

Unknown said...

Min man på sex år lämnade mig för en annan tjej eftersom jag anklagar honom för att ha sett en annan tjej och sedan dess har jag försökt få tillbaka honom men han vägrar att komma tillbaka till mig, han svarade inte på mitt samtal eller mejl och han till och med unfriend me on face-book and also unfollow me on IG och han berättade för mig att han var klar med mig och mina två barn, jag blev riktigt förvirrad, jag sökte på internet för hjälp och jag såg ett vittnesbörd om hur en trollformulering hjälp dem att få tillbaka sitt ex så jag bestämde mig för att prova, men jag var ännu mer förvirrad på grund av många vittnesbörd som jag såg, men mitt sinne ber mig att gå med DR SAGURU eftersom jag gjorde många undersökningar om honom och jag hittade inget dåligt med honom, det var så jag kontaktade honom och jag förklarade mina problem för honom och han kastade en kärleksförtrollning åt mig och garanterade mig i 7 dagar att mitt ex kommer tillbaka till mig och till min största förvåning den tredje dagen en stor mirakel föll på mig och mitt ex kom tillbaka till mig den tredje dagen och han bad mig om förlåtelse DR SAGURU du är bara de bästa, jag kommer att fortsätta att publicera hans namn för att han är min Frälsare, vi är nu en stor lycklig och enad familj. Om du behöver hans hjälp kan du mejla honom. Tappa inte hoppet för tidigt kontakta honom Om du behöver hans hjälp Du kan mejla honom @ drsagurusolutions@gmail.com för enkel och snabb kommunikation. Du kan också ringa eller lägga till honom på whats-app med detta nummer +12098373537

Theresa williams said...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort ett löfte om att någon jag känner som har en relation problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpte mig med min egen problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
1) Love Spells
2) lösning och botemedel mot all sjukdom
3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
4) Äktenskapstavlar
5) Graviditetsförtrollning
6) Breakup Spells
7) Döden
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
10) Lotteri
Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
via {drogunduspellcaster@gmail.com}

Jessica said...

Jag delar detta vittnesbörd till partners som lider i sina relationer eftersom det finns en varaktig lösning. Min man lämnade mig och våra två barn för en annan kvinna i 3 år. Jag försökte vara stark bara för mina barn, men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta. Jag blev sårad och förvirrad. Jag behövde hjälp, så jag gjorde en research på internet och hittade en sida där jag såg att Dr Ellen, en trollformel, kan hjälpa till att få tillbaka älskare. Jag kontaktade henne och hon gjorde en speciell bön och trollformler för mig. Till mina överraskningar kom min man tillbaka hem efter 2 dagar. Det var så vi återförenades igen och det var mycket kärlek, glädje och frid i familjen. Du kan också kontakta Dr Ellen, en kraftfull förtrollningsledare för lösningar

1) Returnera pojkvän

2) Återförena man eller fru

3) Om du har mardrömmar

4) Botemedel mot hiv och hepatit

5) Kraftfull magisk ring

6) Lycka till

7) Brytande av besatthet

Kontakta EMAIL:ellenspellcaster@gmail.com Du kan också Whatsappa honom +2349074881619