Min twitter

Thursday, August 13, 2020

"We have normality. I repeat, we have normality. Anything you still can't cope with is therefore your own problem."

Detta verkar bli hösten då vi kommer prata om #metoo. Vad var det som skedde? Och vad har hänt sen dess? Inom media, inom politiken, inom feminismen?

 

Det är det sistnämnda jag såklart är mest intresserad av. Den feministiska debatten och hur den utvecklas intresserar mig. Det är därför jag ägnar mig åt den. Jag tror att vi ständigt behöver ägna oss åt feministisk idédebatt för att säkerställa att vår rörelse inte går mot populism, moralism eller fascism. Precis som alla politiska rörelser måste göra.


Metoo är en av de största diskussionerna om sexism och kvinnors vardag som genomförts. Och därför är det något av det mest intressanta som hänt inom feminismen de senaste åren.

 

Metoo var ett ljus i mörkret, en lysande kraft som satte strålkastarljuset rakt på den globala våldtäktskultur vi lever i. En kultur som finns i olika grader i hela världen. En kultur där hotet om sexuellt våld är ständigt närvarande i alla kvinnors liv och begränsar såväl deras handlingsutrymme som deras möjligheter i livet. Ett hot som ibland förverkligas och ibland bara finns outtalat (såsom sexuella ”skämt” i fikarummet, sexistiska jargoner i styrelserum, händer på låret på jobbmiddagen) men som alltid kontrollerar och styr kvinnors vardag. Eftersom det är designat för just det syftet.


Metoo var helt fenomenal i att belysa denna kultur. Snabbt tystade fann sig de som brukar hävda att det bara är ”vissa” män som beter sig sexistiskt och att det helt och hållet är kvinnors ansvar att ”skydda sig” mot dessa män. För vad ska de säga när det blir så här tydligt hur fel de har om att det bara handlar om "en viss typ av män?" Vad ska de säga när det visade sig att det var deras egna förflyttande av ansvar för mäns beteende från deras axlar till kvinnors som skapade den kultur där alla män måste anse vara potentiella våldtäktsmän? Att det inte var feministernas fel. Inte vänsterns. Deras eget.

 

Backlashen mot metoo blev också hård och högljudd. Precis som man kan vänta sig. Metoo utmanade ju varenda manligt privilegium som finns.

 

De enskilda utpekanden av män som gjorts under metoo blev tyvärr ett bra fokus för de som ville undvika de större frågor som metoo faktiskt ställde. Detta fokus på enskilda fall och uthängningar av kända namn var inte till nytta för metoo-rörelsen - givetvis undantaget några högprofilerade publiceringar som Weinstein och Kulturprofilen, som alla föregåtts av gediget journalistiskt arbete. Dessa var viktiga för att de ledde till en bred diskussion om hur män med makt systematiskt kan begå övergrepp i skydd av andra. Men styrkan i metoo låg inte ett par kända personers uppgång och fall, även om media fokuserade på det. Styrkan låg i det mönster alla berättelser från kvinnor runt om i världen belyste. Ett mönster som inte är begränsat till ett visst land, en viss kultur eller en viss religion, utan är i sanning globalt.

 

Det var lite synd att dessa enskilda namnpubliceringar fick sådan enorm uppmärksamhet och blev det som sedan diskuterades på ledarsidor, i fikarum och på sociala medier. Men medialogiken rår vi ju inte på. Samtidigt ledde det till en diskussion som visade sig viktig för feminismen att ha. 

 

Vi fick anledning att diskutera vad ordet ”systerskap” faktiskt innebär när det används som feministiskt slagord. Innebär systerskap verkligen att man som feminist alltid måste tro på en kvinna som anklagar en man för våldtäkt? Och alltid måste misstro mannen? Vad säger det i så fall om feminismens syn på rättssäkerhet? Vad skapar vi för samhälle med en sådan definition av ”systerskapet”.

 

Innebär systerskap att kvinnor kan ses som en enhetlig grupp som delar samma erfarenheter, historia eller upplevelser av förtryck? Blir inte ordet i så fall lätt ett slagord för att alla kvinnor ska ansluta sig till den vita, heterosexuella, ciskönade, medelklasskvinnans kamp? Och att när de kvinnor vars erfarenheter inte ingår i den protesterar så kallas de ”osysterliga” och anklagas för att ”splittra kampen.”

 

För egen del oroar det mig när ”systerskap” definieras som lojalitet istället för solidaritet. Solidaritet känner jag som kvinna med andra kvinnor i ett patriarkalt samhälle. Lojalitet känner jag gentemot min familj och mina vänner. Skillnaden är stor och de två bör aldrig blandas ihop i en politisk rörelse om man inte vill riskera att hamna i sektliknande beteenden och rättsvidrig syn på människor.

 

När det gäller våldtäktsanklagelser betyder systerskap i min definition helt enkelt att man inte misstror kvinnors berättelse enbart på grund av patriarkala myter - myter om till exempel hur hon betett sig innan eller efter våldtäkten, hur hon var klädd, hur mycket hon druckit, om hon följde med honom frivilligt, osv osv. Det är dock inte exakt detsamma som att bedöma i ett enskilt rättsfall. För att bedöma på en sådan mikronivå behöver vi ett rättssystem. Annars börjar vi gå mot det där vi skulle undvika: populism moralism och fascism.

 

Systerskap betyder heller inte att "alltid stötta kvinnor för att de är kvinnor.” Det är en vanlig sägning i samband med ordet systerskap, men det vore förstås orimligt att tillämpa. Eftersom en kvinna lika väl som en man kan vara förtryckare. En kvinna kan vara sexist, rasist, transfob och homofob. Systerskap kan inte handla om lojalitet mot kvinnor på en sådan mikronivå.


På makronivå vet vi dock att kvinnor behandlas annorlunda än män. Det beror på patriarkala strukturer för sådant som makt, familjebildning, sex, sexualitet och våld. Definitionen av systerskap är solidaritet med kvinnor som drabbas av patriarkatet. För vi drabbas alla och vi behöver alla stötta och hjälpa varandra. Metoo lyfte fram allt detta och - undantaget medias haveri denna höst och ett par missriktade försök inom den feministiska rörelsen att definiera ”systerskap” som blind lojalitet - var precis den rörelse för kvinnlig solidaritet och belysande av våldtäktskultur på samhällsnivå istället för individnivå, som vi så väl behöver.

 

11 comments:

Theresa williams said...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, släppte han upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformel som skulle kunna hjälpa mig att trolla för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
1) Love Spells
2) Förlorade kärleksformer
3) Stoppa skilsmässa
4) Äktenskapstavlar
5) Graviditetsförtrollning
6) Breakup Spells
7) Döden
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
9) vill tillfredsställa din älskare
10) Lotteri
Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
via {drogunduspellcaster@gmail.com}

Unknown said...

Min man på sex år lämnade mig för en annan tjej eftersom jag anklagar honom för att ha sett en annan tjej och sedan dess har jag försökt få tillbaka honom men han vägrar att komma tillbaka till mig, han svarade inte på mitt samtal eller mejl och han till och med unfriend me on face-book and also unfollow me on IG och han berättade för mig att han var klar med mig och mina två barn, jag blev riktigt förvirrad, jag sökte på internet för hjälp och jag såg ett vittnesbörd om hur en trollformulering hjälp dem att få tillbaka sitt ex så jag bestämde mig för att prova, men jag var ännu mer förvirrad på grund av många vittnesbörd som jag såg, men mitt sinne ber mig att gå med DR SAGURU eftersom jag gjorde många undersökningar om honom och jag hittade inget dåligt med honom, det var så jag kontaktade honom och jag förklarade mina problem för honom och han kastade en kärleksförtrollning åt mig och garanterade mig i 7 dagar att mitt ex kommer tillbaka till mig och till min största förvåning den tredje dagen en stor mirakel föll på mig och mitt ex kom tillbaka till mig den tredje dagen och han bad mig om förlåtelse DR SAGURU du är bara de bästa, jag kommer att fortsätta att publicera hans namn för att han är min Frälsare, vi är nu en stor lycklig och enad familj. Om du behöver hans hjälp kan du mejla honom. Tappa inte hoppet för tidigt kontakta honom Om du behöver hans hjälp Du kan mejla honom @ drsagurusolutions@gmail.com för enkel och snabb kommunikation. Du kan också ringa eller lägga till honom på whats-app med detta nummer +12098373537

רוחמה בן יוסף said...

Jag är mycket förvånad över den mirakulösa upplevelsen och underverk av Dr Igbinovia som har spridit sig på internet och över hela världen, hur han underbart hjälpte människor över hela världen att återställa sina förlorade älskare. Jag kontaktade honom efter att ha gått igenom så många vittnesmål från olika människor hur han hjälpte till att få tillbaka ex-älskaren, jag berättade för honom om min man som övergav mig för ungefär 8 månader sedan och lämnade hemmet med allt jag hade, jag blev förbryllad när han bara sa till mig att le och vila för att försäkra mig om att han kommer att hantera allt på bara 48 timmar. Efter den andra dagen ringde min man till mig, jag blev bara så chockad, jag svarade på samtalet och trodde inte mina öron, han bad mig verkligen att förlåta honom och lovade i telefon, han kom hem och fick mig också en mycket trevlig gåva bara för att han skulle bevisa sin kärlek till mig, jag var så glad att jag var tvungen att ringa Dr Igbinovia och tackade honom, han sa bara att jag skulle berätta de goda nyheterna över hela världen, ja, om du behöver ett effektivt och riktigt pariserhjul för alla problem i ditt liv kan du kontakta Dr Igbinovia på hans e-post: doctorigbinovia93@gmail.com eller ring / WhatsApp / Viber honom +2349071864129. Ge inte upp den du älskar Oavsett vad ......

Anonymous said...

Har hört många goda nyheter om DR WALE. En av mina vänner som spelade lotteri berättade för mig hur DR WALE gav sitt lyckliga nummer till Win. En vän berättade för mig hur DR WALE återförde sin man till henne. En vän till en vän förklarar hur DR WALE hjälpte honom att vinna kontrakt som han kämpat i flera år. En vän pratade också hur DR WALE hjälper henne för barns graviditet. En vän berättade hur DR WALE hjälpte henne att stoppa en skilsmässa när hennes man planerade att skilja sig från henne. Efter att ha hört många andra bra saker har han gjort för andra människor över hela världen. Jag har inget val att kontakta honom och dela mina problem med honom. Berättade för honom hur min man uppförde sig illa för mig och barnen. När jag sa till honom bad han mig att skicka namnet på min man vilket jag gjorde. Han sa till mig att han skulle förtrollas för mig. Han säger att när han gett förtrollningen kommer min man att vara trevlig för mig och barnen. Verkligen efter att förtrollningen gjordes började min man agera normalt tillbaka till oss hemma. Han tar nu hand om oss hemma. Du kan kontakta DR WALE på e-post drwalespellhome@gmail.com ELLER WhatsApp: +2347054019402

Nina Christmann said...

God dag alla, mitt namn är Nina christmann från Tyskland, jag är helt upphetsad och också här för att dela mitt vittnesbörd till världen. Först och främst vill jag tacka DR.Odunola för att ge mitt liv glädje och lycka, för att återställa mitt förhållande. Jag trodde aldrig på någon av dessa saker förrän jag förlorade min man för mer än ett år sedan. När jag trodde att allt hopp var förlorat, presenterade en vän till mig DR.Odunola, en trollformell, och han kastade en kärleksförtrollning åt mig, Efter att ha följt hans instruktioner sa han till mig att jag kommer att få tillbaka min man om tre dagar efter att förtrollningen har avgivits. Fyra dagar senare ringde ett konstigt nummer till mig, jag blev chockad över att höra rösten, det var min man som inte hade ringt mig på över ett år, han bad mig att förlåta honom för allt han gjorde mot mig och barnen och sa han ville komma hem. DR.Odunola, återställde äntligen min lycka. Jag är här för att vittna för världen eftersom jag är ett levande vittnesbörd. Har du en vän eller familj som är sjuk ?, Är du gift utan barn ?, Om du vill ha befordran på ditt kontor, älskar du att ge din älskare, din pojkvän, din flickvän, fd man tillbaka, hasardspel, rik liv stava, om du vill bli känd, stava politik, skydd, pengar och jobb. Nedan följer hans e-postadress, kontakta honom för alla situationer du befinner dig i. Jag är ett vittnesbörd och jag vill också att människor ska räddas. kontakta honom nu (e-post: odunolaspiritualtemple@gmail.com)

Lisa Mellisa said...

Trött på att använda Psychics & Spell Casters med små eller inga resultat? Har falska löften och orealistiska mål givits för din älskares återkomst? Sluta vad du gör!, Andra så kallade magiska utövare och trollformler kan inte jämföras med Doctor odunola, en mästare för trollformler och expert på svart magi! Många har försökt och misslyckats om och om igen i sitt jobb genom att använda svaga metoder som ljus, kristaller, oljor etc. Doktor odunola använder gamla och heliga metoder tillsammans med organiska ingredienser som andra inte har! På grund av detta är doktor odunolas trollformler och svart magi kraftfull, korrekt och VERKLIG framgångsrik. Doctor odunola är också känd som en ETISK trollformel. Läkare odunola utsätter alla potentiella kunder för en noggrann screeningprocess för att avgöra om ett magiskt arbete alls är lämpligt för en persons fall eller situation. Han kommer INTE att ge dig några falska löften eller förhoppningar, bara den hårda, kalla sanningen. Kontakta Master Love Spell Caster Psychic Doctor odunola idag för en GRATIS konsultation och GRATIS beställningsanalys! SAMTAL E-post: odunolaspiritualtemple@gmail.com

Lena said...

Den här läkaren odunola hjälpte mig att återvända till min pojkvän som släppte upp mig för ett år sedan med sin kraftfulla trollformel och idag ber han att acceptera honom. så om du behöver hans hjälp i ett förhållande eller äktenskapsproblem, kontakta honom via e-post: (odunolaspiritualtemple@gmail.com). Och få ditt problem löst som jag.

Unknown said...

När jag såg ett inlägg på internet som sa hur hon fick hjälp av Dr. Ilekhojie, bestämde jag mig också för att kontakta honom för hjälp eftersom jag inte hade något annat val än att jag skulle få min man tillbaka och lycka. Han bråkade med många kvinnor och han skadade mig riktigt illa. Despit allt Henry gjorde, jag älskade honom fortfarande och ville inte förlora honom. Till min största förvåning kom min man hem på knä att jag skulle hitta en plats i mitt hjärta att förlåta honom. Jag saknar verkligen uttryck, och jag vet inte hur mycket jag ska förmedla min uppskattning till dig Dr. Ilekhojie. Du är en Gud skickad för att återställa ett trasigt förhållande, och nu är jag en glad kvinna. hans kontaktuppgifter är Whatsapp -nummer +2348147400259) eller e -post; gethelp05@gmail.com

Anonymous said...

LGBT -gemenskap. MIN STORIE HÄR ÄR VERKLIG OCH ÄKTIG. Jag är här för att vittna om hur DR Ilekhojie som tog tillbaka min man till mig, min man gjorde slut med mig på grund av en annan man som han träffade på sin arbetsplats. DR Ilekhojie är en mycket kraftfull, verklig och unik man med speciella krafter. Jag försökte få hjälp från många platser och källor för att få tillbaka min man men ingenting fungerade men när jag kontaktade DR Ilekhojie sa han till mig att allt kommer att vara okej och jag borde vara optimistisk att min man kommer tillbaka. han gav mig instruktioner att följa och jag följde den. till min största förvåning ringde min man till mig nästa dag och började tigga mig och gråta i telefon för att förlåta honom, jag förlåtade honom och accepterade min man tillbaka och nu lever vi väldigt lyckliga som familj, DR Ilekhojie fick mig att le igen genom att ta med mig min man tillbaka till mig med sina speciella krafter inom 24 timmar ... Om du upplever några problem i ditt äktenskap, förhållande och om du har något liknande problem som detta, kontakta DR Ilekhojie nu så hjälper han dig. Här är DR Ilekhojie -kontakt: E -POST på :: (gethelp05@gmail.com) WHATSAPP OCH RING: +2348147400259

Unknown said...

Hej alla, det här är det underbaraste jag någonsin har upplevt och jag måste dela med mig av detta fantastiska vittnesbörd. Jag vill bara tacka DR ISIKOLO för att hon tog sig tid att hjälpa mig med att trycka den trollformel som får tillbaka min ex -älskare som plötsligt tappade intresset för mig efter sex månaders förlovning men idag är vi gifta och lyckligare än aldrig förr. Jag blev verkligen chockad och chockad när han gjorde jobbet åt mig och inom 48 timmar efter återvände Kris till mitt hus och började tigga om förlåtelse och att jag skulle acceptera honom igen .. Jag har verkligen ont om ord och jag vet inte hur mycket att förmedla min uppskattning till dig DR ISIKOLO du är en Gud skickad för att återställa bruten relation. Han tycker mycket om att hjälpa människor att uppnå sina önskningar, hitta sann kärlek, få tillbaka sina exälskare, stoppa kränkande relationer, hitta framgång, locka till sig lycka, hitta själsfränder och mer. Kontakta honom idag och låt honom visa dig underverk och förundran över hans kärleksspellsystem. Han levererar resultat när det är som bäst inom verklig stavning. Skicka ett mejl: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsAppa honom på +2348133261196.

Unknown said...

Jag heter Helena Leon. Jag och min man har varit gifta i över 10 år. Det var flera stora slagsmål och smärtsamma situationer i vårt äktenskap, men vi verkade alltid komma ut starkare på andra sidan. Ur det blå satte min man ett skilsmässosamtal över mig, jag var blind! Jag såg det inte komma, jag kände inte igen tecknen. Han tycker inte längre att jag är sexuellt attraktiv. Jag kunde inte låta bli att gråta hela tiden för jag var oerhört sårad. Jag var helt deprimerad tills jag hittade Dr ISIKOLO trollformlern som alla pratade om på nätet och jag kontaktade honom för en kärleksåterförening. Under vårt samtal försäkrade han mig att han skulle ta tillbaka min man inom mindre än 48 timmar efter hans förtrollning. För mig verkade det omöjligt. Du kommer inte att tro att min man ringde direkt efter 48 timmar och bad mig att glömma vad han sa om skilsmässan. Jag blev helt förvånad! Det finns så mycket kärlek i min familj sedan jag använde hans trollformler. Han är underbar och hans trollformler fungerar så snabbt. Nu älskar min man mig mer än tidigare. Du kan också kontakta honom om du har problem med ditt äktenskap eller förhållande. E-post: isikolosolutionhome@gmail.com. Du kan också WhatsApp/SIGNAL honom på +2348133261196