Antalet populistiska ledare har dubblerats de senaste två
decennierna, enligt en studie gjord på politiska tal från över 40 länder. (
länk).
Populistiska metoder kännetecknas som bekant av
- att de spelar på
människors rädsla och okunskap
- att leverera enkla svar på komplexa
problem
- att måla upp bilden av politik som en kamp mellan "vanligt folk" och en korrumperad ”elit”
Sådant som vanligtvis är grundstenar i demokratisk
politik – mångfald av idéer, förhandling och kompromisser –
är därmed helt ointressant för populismen.
Jag ser fler och fler som verkar tycka att feminismen ska använda sig av populistiska
metoder i sin aktivism. Det gör mig jätteorolig. Populistiska partier är ett hot mot kvinnor och alla grupper som inte ingår i majoritetssamhället. Att anamma samma metoder som reaktionära, populistiska partier i tron att de går att bygga ett feministiskt samhälle med, är oerhört farligt.
De som tycker att feminismen ska använda populistiska metoder brukar mena att den viktigaste uppgiften för feminismen är att "nå
ut" till så många som möjligt. Och att det enda sättet att göra det är med populistisk
retorik och genom att feminister slutar kritisera varandra.
Problemet med den inställningen är förstås att feminismens
uppgift inte är att nå ut till så många som möjligt, utan att utmana majoritetssamhället. En feminism inriktad på att 1, ge enkla svar på komplexa problem, 2, att spela på kvinnors rädsla, och 3, att måla upp bilden av feminism som en kamp mellan den onda och den goda sidan samt att feminister inte får kritisera varandra för att det skadar denna "kamp", kommer att tappa all sin relevans
En sådan feminism kommer ägna sig åt att skapa och
upprätthålla en populistisk norm - läs, vit, heterosexuell medelklasskvinna - som är totalt döv för hur de enkla svar som hon kallar "feministisk kamp" och de rädslor hon spelar på slår mot andra grupper i samhället.
Nu kan man tycka att i en global våldtäktskultur som den vi
lever i finns det mer akuta frågor för feminismen att ta tag i än att kritisera feminister som använder populistiska budskap och hashtags. Men jag håller
inte med. Jag tror hela feminismens framtid hänger på hur vi hanterar den frågan.
Frågan om kvinnors rättigheter befinner sig i en ständig
dragkamp mellan feminismen och högerpopulismen. Högerpopulismen ser som bekant våldtäkt
och sexuella trakasserier som ett problem på individnivå och pekar gärna ut en
viss grupp män som ansvariga för problematiken (dock aldrig gruppen
”alla män” eftersom det skulle tvinga majoritetssamhället att behöva se sig
självt i spegeln).
De spelar gärna på massornas rädsla genom att lyfta upp enskilda mediarapporteringar och enskilda rättsfall, som tillsammans ger en bild av vad de vill förmedla men saknar ett intresse i att analysera om bilden stämmer med verkligheten.
Här vill jag vara tydlig. Att lyfta fram enskilda rättsfall och mediarapporter om våldtäkt ihop med krigsrubriker om rättssamhällets kollaps men utan intresse i den komplexa bilden bakom rapporterna och fallen, är alltså populism. Inte feminism.
Feminismens metoder för att lyfta våldtäktsproblematiken behöver vara radikalt annorlunda än högerpopulismens. Annars kommer vi gå inte bara misslyckas med att
vara en motvikt till högerpopulismen – vi kommer börja gå deras ärenden. Det skulle vara en katastrof för kvinnors rättigheter i det långa loppet.
Därför måste vi feminister värja oss mot de metoder och den retorik
som dessa partier använder.
Feminismen måste flytta våldtäktsfrågan ur populismens ivriga klor
och lägga den på den plats där den hör hemma. När högerkrafter helst vill fokusera på
enskilda rättsfall och enskilda domar, måste vi lyfta våldtäkt till dess rätta strukturella och kulturella nivå.
Vi måste prata
om våldtäktskulturen, inte individerna i den.
Jag kan inte låta bli att finna det intressant att 80-talsromanen
The Handmaid’s Tale fått ett sådant uppsving
i 10-talets feministiska rörelse. Det är särskilt intressant när de som gärna refererar
till boken och gärna kallar kvinnor som kritiserar dem för "handmaidens of Gilead" i nästa andetag hyllar just de metoder som bokens författare Margret
Atwood vill varna för.
Atwood varnar för patriarkal och religiös
fundamentalism, javisst. Men hon vill även varna progressiva rörelser för att tro att de
vet vad som är bäst för alla, och för att använda förtryckande metoder - förbud,
censur, revolution med våldsamma medel - för att uppnå sina mål.
Det spelar
ingen roll om man anser att ens rörelse tillhör ”den goda sidan”. Det är
fortfarande samma metoder som de fundamentalistiska och patriarkala männen i
Gilead.
The
Handmaid’s Tale innehåller två parallella skildringar av bokbål. Ett som
den kvinnoförtryckande regimen anordnar. Och ett i en flashback till tiden före
Gilead, där en grupp feminister bränner upp våldsam porr. Det är bra att tänka på i dessa tider.
1 comment:
Här är några spontana (och även känslomässiga) reaktioner: Är denna utbredda idé om att feminister måste beakta andra synpunkter än feministiska, och ta hänsyn till andra intressen än kvinnors, vanlig i debatter om andra "frihetskamper" än den feministiska? Är enskilda exempel på vad en kvinna kan råka ut för i t ex rättsapparaten på något sätt ogiltiga? Finns det någon anledning att tro att patriarkatet någonsin tar paus, och att den aspekten inte finns med i vissa fall? Är det inte den aspekten en feminist bör ägna sig åt? Om inte, hur definieras öht begreppet "feminist"? Är det INTE upprörande om så en enda kvinna blir överkörd? Varför anses vissa av de förmågor vi har fått för att navigera i den snåriga tillvaron, som olämpliga att använda i den feministiska kampen? Jag är ingenjör och utbildad i den strikta traditionen, men tror att få i yrket skulle anse att instinkter och känslor är något man ska akta sig för, utan uppfattningen är nog att de är en ovärderlig del av yrkeskompetensen. Mao ser jag i denna text, och den i allmänna diskursen många problem som stammar ur en avgrundsdjup, kvinnofientlig idétradition.
Post a Comment