Min twitter

Saturday, October 26, 2019

"I keep dancing on my own"

"You grow up when you decide to do right, okay. And not what's right for you, but what's right for everybody, even when it hurts. You don't jerk people around, and you don't cheat on your woman, and you take care of your family. And you admit when you're wrong, or you try to, anyways. It sounds like it's easy and for some reason it's not."
- Lars and the real girl
Det är svårt att veta när man är vuxen, eller hur? Jag är 42 år och jag väntar fortfarande på att känna mig som en del av vuxenvärlden.

Vad innebär det att vara vuxen? Hur vet jag att jag är det jag borde vara i min ålder? Det jag förväntas vara?

Var det när jag började torka av diskbänken efter att jag använt den, inte bara när jag skulle få gäster? Var det när jag började bry mig om att sätta blommor på balkongen på våren? Var det när jag skaffade bolån, eller när jag började att inte bara gå till jobbet utan faktiskt försöka vara bra på det, eller när jag slutade kräva att få sista ordet i varje diskussion?

Som jag alltid gör när jag inte vet hur jag ska förhålla mig till något började jag leta i populärkulturen efter ett svar. Bland alla filmer och låttexter hittade jag bara ett svar som stod ut.

I filmen Lars and the real girl frågar Lars (Ryan Gosling) sin bror Gus (Paul Schneider) hur man vet att man är vuxen.

Lars: How'd you know?
Gus: How'd I know what?
Lars: That you were a man
Gus: I couldn't tell ya.
Lars: Was it... okay, was it sex?
Gus: Um. Yeah, it's kind of - it's uh - no. Well, it's kind of sex but it's not, you know? I don't know. I don't know. It's a good question, good question.

Men sen börjar Gus försöka förklara.

Gus: Well, it's not like you're one thing or the other, okay? There's still a kid inside but you grow up when you decide to do right, okay, and not what's right for you, what's right for everybody, even when it hurts.
Lars: Okay, like what?
Gus: Like, you know, like, you don't jerk people around, and you don't cheat on your woman, and you take care of your family, you know, and you admit when you're wrong, or you try to, anyways. That's all I can think of, you know - it sound like it's easy and for some reason it's not.

Att vara vuxen betyder att man inte "jerk people around." Det betyder att man inte manipulerar andra för sin egen vinning. Att man inte spelar spel med människors känslor. Att man slutar skylla sina egna brister i kärlekslivet och vuxenlivet på andra.

Det låter enkelt men av någon anledning är det inte det.





No comments: