Min twitter

Sunday, January 14, 2024

"Eroticize intelligence"

Jag fortsätter hedra den populärkultur från 90-tal som formade mig när jag var tonåring/tidigt 20-nånting. Förra inlägget handlade om Rape Me av Nirvana.

I detta inlägg: GENERATION X AV DOUGLAS COUPLAND


Boken Generation X av Douglas Coupland kom 1991.

Det var en era när en författare kunde få samma status som en rockstjärna. Douglas Coupland tillhör denna typ av författare - ihop med Bret Easton Ellis, Donna Tartt, Chuck Palahniuk, Irvine Welsh, m.fl. Generation X var hans första bok.

Genration X handlar inte helt överraskande om generation X, de födda på 60- och 70-talet och som växte upp med liberal kapitalism, skilsmässa, MTV, och i skuggan av kärnvapenkrig. Den sista kalla kriget-generationen. Ofta beskrevs de som den första generationen som hur hårt de än jobbade ändå fick det sämre än sina föräldrar. De beskrevs också som slackergenerationen - lata, cyniska och deprimerade.

I boken Generation X beskrivs de snarare som desillusionerade, misstänksamma mot reklamifiering, ovilliga att kategoriseras och etiketteras, och lätt ironiska. De ratar sina föräldrars livsstil för att istället sitta i den kaliforniska öknen och berätta historier för varandra.

Jag tror jag gillade Generation X så mycket för att jag var väldigt fascinerad av min egen tid. Många av de jag gick i skolan med var superinne i företeelse från en helt annan tid - Beatles, Quadrophenia, Jack Keoruac - och såg inte sällan ner på de som gillade samtidens "ytlig" populärkultur. Men jag var intresserad av här och nu.

Det är också därför jag fortfarande älskar sociala medier, medan andra i min ålder sedan länge tröttnat. Trots alla robotar och filterbubblor och crazy influencers och allmänna idioter har jag hittills inte hittat ett bättre sätt att följa samtiden på.

Till sist vill jag dock påpeka att boken Generation X inte främst är en bra bok för att den är en viktig kulturell milstolpe, utan för att den är en bra bok.

Bland mycket annat innehåller den till exempel min absoluta favorit dystopiska, end-of-the-world-scenario:

"Then comes The Flash. 
‘Get down,’ you shout, but they continue their transaction, deer transfixed by headlights. ‘There’s no time!’ But your warning remains unheeded. 
And so, just before the front windows become a crinkled, liquefied imploding sheet — the surface of a swimming pool during a high dive, as seen from below — 
And just before you’re pelleted by a hail of gum and magazines — 
And just before the fat man is lifted off his feet, hung in suspended animation and bursts into flames while the liquefied ceiling lifts and drips upward — 
Just before all of this, your best friend cranes his neck, lurches over to where you lie, and kisses you on the mouth, after which he says to you, 'There. I've always wanted to do that.'

And that's that. In the silent rush of hot wind, like the opening of a trillion oven doors that you've been imagining since you were six, it's all over: kind of scary, kind of sexy, and tainted by regret."

-- Generation X

No comments: