OK, det sista var bara min tolkning.
Att hålla två till synes motstridiga tankar i huvudet för att försöka få hela bilden, är tyvärr inget vi är särskilt bra på. Det vi är bra på är binärt tänkande, att om A är rätt så måste B vara fel, och konfirmationsbias, att välja en position och sedan rata alla fakta som verkar motsäga denna position och lyfta fram de fakta som bekräftar den.
Jag har dock motstridiga - åtminstone till synes - tankar om cancel culture. Och jag tror man måste hålla dessa motstridiga tankar i huvudet samtidigt för att verkligen få en helhetsbild av frågan.
Jag tror att drevkultur och offentlig skamning kan vara det viktigaste verktyg vi har för att rasera traditionella och reaktionära attityder i samhället. Och jag tror också att det är helt förödande för all form av progressiv kultur.
Jag hörde en gång Jon Ronson (författare till boken So You've Been Publically Shamed) beskriva offentlig skamning som ett vapen vi plötsligt fått i samband med sociala medier. Tyvärr har vi förälskat vi oss i vårt vapen och numera känns en dag utan att vi får använda det som en bortkastad dag. Vapnet har slutat vara ett vapen och blivit en raison d'etre.
Men innan dess så var "call out culture" ett sätt för röster som sällan får höras att faktiskt kunna påpeka problematiska beteenden i majoritetssamhället på ett sätt som majoritetssamhället plötsligt brydde sig om.
Jag levde själv igenom Racefail 09 och andra hårda internetskolor där många rasifierade satte ned foten runt vit feminism, cultural appropriation och tone policing och de var verkligen inte snälla men herregud vad jag lärde mig.
Som en del av majoritetssamhället är det ju inga större problem att valsa igenom livet utan att nånsin behöva reflektera över sitt eget beteende om ingen någonsin ”calls you out”. Som kvinnlig feminist är det ändå enklare, för du kan bara klumpa ihop alla kvinnor till en grupp och kalla det kvinnokamp och sedan påstå att ni alla har samma erfarenhet av förtryck på grund av biologi, och strunta i att du inom gruppen besitter stora privilegier jämfört med andra kvinnor, till exempel rasifierade kvinnor, socialt utsatta kvinnor och transkvinnor.
Att se sina egna privilegier inom gruppen är också viktigt för att man inte ska börja föra talan för en grupp man faktiskt inte tillhör, en grupp man därmed osynliggör. De som rusar in i debatter och gör just det brukar kallas för social justice warriors.
Gränsen mellan "call out culture," som ser till att röster utanför normen får höras, och "cancel culture," som riskerar att göra det motsatta, är hårfin och milsvid på samma gång. Skulle vi kunna ha en "call out culture" utan att social justice warriors eller alt-högern eller mediekändisar eller moderata riksdagsmän på twitter genast förvandlar den till "cancel culture"? Kan vi se det framåtsträvande i det förra och det bakåtsträvande i det senare? Eller blir det för svårt för oss att ha dessa två till synes motstridiga idéer i huvudet samtidigt?